J/70 Manual
Go here for the English version
Før seiling må laget:
Sjekke status på båt (online) og om det er informasjon om eventuelle feil eller mangler ved båtene.
Hente spinnakeren fra lageret.
Sjekk ut båten på KNS’ nettside
Det er viktig at skipper/team går grundig over båten før den sjekkes ut.
I tilfelle det er skader/mangler på båten bør det noteres i "Check-out"-skjemaet. Husk at skjemaet må sendes inn FØR seilingen starter.
Når skipper sender inn skjemaet, er det skipperens bekreftelse på at alt utstyr er på plass og at båten ikke har skader/mangler utover det som allerede er registrert på forrige rapport.
Dersom en skipper/lag ikke leverer inn skjemaet, vil skipperen være ansvarlig for urapportert skade eller manglende utstyr.
Før du seiler:
Splinter: følgende splinter må være fullstendig teipet / dekket med tape for å forhindre skade på seilene
nederst i forstaget
ved sprederen
ved stag / vanter
løygang
storseilskjøter/blokker
kick
Under seiling
Heise storseil
For å unngå skade på bommen og sidedekkene, plasser / "parker" bommen på cockpitgulvet i tilfelle storseilet ikke er heist.
Ikke plasser den på sidedekkene, da den kan falle ned.
Når hovedet er heist, fest fallet med en knute for å unngå tap av spenning.
Ta ned storseilet
Husk å løsne uthalet før du senker seilet.
Etter seiling
Seil
Storseil skal rulles og oppbevares inne i båten.
Fokken skal være ordentlig rullet inn og sikret for å hindre at den rulles ut under sterke vindforhold mens den er i havn. Slipp litt opp på fokke-fallet - dette for å unngå unødvendig slitasje på fokken.
Gennakeren skal kontrolleres for skader. Våte spinnaker henges opp iht rutiner på lageret. Tørre gennakere skal legges i sekken og legges i merket hylle på lageret.
Båt
Roret skal forbli i posisjon når båten blir liggende i vannet, rorkulten skal sikres bak bakstaget.
Løft bommen med storseilfallet til horisontal stilling, rull sammen storseilet og legg det i kabinen.
Gennakerskjøter skal kveiles og henges over gennakerposen i kabin.
Alle andre liner skal kveiles og festes på bommen og rundt vinsjene.
De skal ikke ligge på dekk.
Skyll og vask om nødvendig båten med svamp og såpe. Båtene skal rengjøres med såpe tilgjengelig i båten eller i utstyrsbeholderen og merket med J/70 / J/80.
Fortøyning
Båtene skal være forsvarlig fortøyd med:
Fendere
Fortøyningsliner
Spring
Bruk kun fortøyningsliner (ikke bruk skjøter eller tackline!). Dersom fortøyningsliner mangler, ta kontakt med havnesjefen.
Før du forlater båten, sørg for å fylle ut "innsjekkingsskjemaet".
Ved skade
Ved skade eller/og ulykke på båten eller utstyret må skipperen umiddelbart vurdere om treningsøkten kan fortsette eller ikke. I tvil må treningen avbrytes. Seiling bør stanses dersom skaden kan bli verre.
Hvis noen skader på båten eller utstyret bør prioritet gis til reparasjon eller utskifting før slutten av bookingen. Dette for å sikre at båten er klar til neste team.
Skader på utstyr / manglende utstyr
Skader på utstyret (tau, liner/blokker) må repareres/erstattes av teamet selv ved å ta nødvendige deler/utstyr fra lageret, hvor de fleste reservedeler kan finnes.
Eventuelle reservedeler tatt fra containeren skal rapporteres i innsjekkingsskjemaet.
Skader på seil
Skadede seil bør tas ned og repareres før videre bruk.
Storseil
Ved skade på storseilet må storseilet som regel repareres av en seilmaker.
Spilene må fjernes og seilet skal rulles pent. Oppbevar seilet på det dedikerte stedet på lageret og meld fra om skaden i innsjekkingsrapporten.
Fokk
Ved skade på fokken, må seilet som regel repareres av en seilmaker.
Spilene må fjernes og seilet skal rulles pent. Oppbevar seilet på sin dedikerte plass på lageret og meld fra om skaden i innsjekkingsrapporten.
Gennaker
Ved en liten rift (opptil 10 cm) teiper du riften selv med din egen spinnakertape. Hvis du ikke har din egen tape, er det noe på lageret.
Klipp/rund av hjørnene av tapen slik at tapen vil holde seg bedre. Plasser tapen/lappene på begge sider av seilduken. I tilfelle duken/seilet er vått, må det være tørt før du legger på lappene. Oppbevar seilet på det dedikerte stedet på lageret.
Ved skade på gennakeren mer enn 10 cm rift, må gennakeren vanligvis repareres av en seilmaker.
Oppbevar seilet på sin dedikerte plass på lageret og meld fra om skaden i innsjekkingsrapporten.
Skader på skroget
Gelcoat skade
Ved skade på gelcoaten/skroget må seilingen avbrytes umiddelbart.
Dette er viktig for å unngå at vann skal føre inn i kjernematerialet. Tape skadeoverflaten umiddelbart. Skriv navn og dato på tapen. Rapporter skaden i innsjekkingsrapporten.
Grunnstøting (viktig!)
Ved grunnstøting, stopp treningsøkten umiddelbart og seil båten tilbake til havnen - selv ved mindre sammenstøt.
Ta kontakt med Lene Johansen på mobil 934 84 380 eller lene@kns.no. Meld fra om skaden i innsjekkingsrapporten. Båten må tas opp av vannet. Ikke gå før dette er gjort/sikret. Båten må stå på land og sjekkes av KNS før den seiler igjen.